Tar
13 de març 2011
Civilization, la joia de la corona
Per mi és un dels millors jocs de taula i estratègia que s’han publicat mai. Dissenyat per Francis Tresham va ser publicat al 1980 per Hartland Trefoil a la Gran Bretanya i el 1981 per Avalon Hill als Estats Units. El joc consisteix en desenvolupar una des les civilitzacions antigues de les que voregen el Mediterrani o es banyen a la riba del Tigris i l’Eufrates des de l’inici de l’agricultura al 8.000 a.C. fins a al 240 a.C. durant la primera Guerra Púnica.
Cada jugador controlarà el destí, sobre el mapa, d’una de les grans civilitzacions del Mediterrani o del Proper Orient: egipcis, babilonis, assiris, fenicis, cretencs, tracis, grecs, romans i cartaginesos, intentarà fer-la créixer territorialment i culturalment. Tot i que el control de territori i les batalles són importants el joc va mes enllà, ja que el joc no es guanya per l’anihilació de les altres cultures sinó que té com objectiu un desenvolupament global d’economia, tecnologia i diplomàcia amb la resta de jugadors.
El joc consta de dos taulells de joc, un el mapa on es desenvolupa l’acció i l’altre la “Archaeological Succession Table” on s’avança cada torn, si s’acompleixen certs objectius tecnològics-culturals, i on es reflexa l’objectiu final del joc que marca la victòria o derrota, la victòria per al primer que arribi al final de la taula.
El taulell principal, o mapa, està dividit en una gran quantitat de regions, cada jugador comença amb una sola fitxa i a partir d’aquesta es va multiplicant, ocupant noves regions mes fèrtils i defensables, creant ciutats, que ens donaran accés a nous recursos (sal, especies, or, teixits, etc...) per comerciar amb els altres jugadors, ocupant encara mes regions per poder donar suport a les ciutats i que no es morin de fam, amb el benefici dels recursos i la tresoreria invertir en noves tecnologies... tot això fent front a epidèmies, fam, desordres civils... i als altres jugadors, que a la vegada són partners comercials.
Els avenços culturals i tecnològics a part de permetre avançar a la Archaeological Succession Table ens donen avantatges a nivell pràctic, com immunitat davant enfermetats, avantatges en combat, etc...
Al joc es possible jugar-hi de 2 a 7 jugadors, normalment té una duració compresa entre 5 i 7 hores amb 4-5 jugadors fins a mes de 12 amb 7 jugadors. Tot depèn del “ritme” dels jugadors... ja se sap que sempre hi ha el jugador que comença a meditar la seva jugada just quan comença el seu torn...
Aquí podeu veure un vídeo explicatiu en anglès sobre la mecànica del joc, és molt visual i val la pena:
A nivell de jocs d’ordinador existeix també un Civilization, de Sid Meiers, que sembla que sigui realment una adaptació, tot i que el seu creador assegura no haber jugat mail al joc de taula. Els dos jocs van marcar un abans i un després tant a nivell de jocs de taula com d’ordinador. Una de les grans novetats que va aportar el Civilization, el joc de taula!!, va ser el desenvolupament dels arbres de tecnologia que tan comuns s’han fet en tot tipus de jocs.
El primer cop que en vaig sentir a parlar va ser quan estava estudiant a l’Erasmus a Italia, un bon amic, en Jorge, me’n va parlar i al cap d’un parell de mesos en una vella botiga de jocs de Florència vaig trobar una 2a edició del Civilization d’Avalon Hill... tot un tresor!! No en vaig dubtar ni un moment i el vaig comprar, des d’aquell dia tant a Itàlia com quan vaig tornar es va convertir en el meu joc preferit, i segurament al que mes hi he jugat. Sempre que en tingueu oportunitat jugue-hi!!
Etiquetes:
Avalon Hill,
boardgames,
Civilization,
estratègia,
jocs de taula
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Gran joc :)
ResponEliminaGrandissim joc. Malaida Civil War i Flute. XD
ResponEliminaImprescindible: un viatge apassionant a través de la l'evolució de la civilització humana... Algun dia, serà meu! ;)
ResponElimina